zondag 30 augustus 2009

YouTube

Terwijl ik deze week aan het nadenken was over een blogpost over Flickr, kreeg ik tijdens de vragendienst de vraag om een filmpje op YouTube op te zoeken en ging ik bij Dave langs om daar eens mijn licht op te steken over het gebruik van YouTube-filmpjes. Mogen wij deze zomaar gebruiken? Kunnen we volstaan met bronvermelding YouTube?

Dave leerde mij dat de maker van het filmpje altijd rechtsbovenaan staat. Wanneer je deze aanklikt, kom je op het kanaal van de maker en dat dient te worden aangemerkt als de eigenlijke bron.

Mijn kanaal: http://www.youtube.com/user/wilmaverheul

Eenmaal thuisgekomen, heb ik op internet rondgekeken wat er zoal gepubliceerd is over het gebruik van YouTube-filmpjes en bronvermelding en vond op de blog van ICT-jurist Arnoud Engelfriet een interessante bericht, getiteld: "Houd eens op met dat “Bron: Youtube” of “Bron: Flickr.com”!" Een verhaal dat geheel aansluit bij het verhaal dat Dave mij eerder had verteld!

Tenslotte dan nog een leuk YouTube-filmpje over Kabaddi voor degenen die deze leuke kijksport nog niet kennen:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten