zondag 30 augustus 2009

Flickr

In mijn posting over YouTube ben ik eigenlijk alleen maar ingegaan op de bronvermelding en niet op de verdere rechten voor het gebruik van de beelden. Had ik dat YouTube-filmpje zomaar op mijn weblog mogen plaatsen?

Degene die al een kijkje had genomen op de blog van Arnoud Engelfriet, was misschien ook al terechtgekomen op zijn artikel over beeldcitaatrecht. Voor ons héél interessant leesvoer!

Daarnaast heeft hij ook nog een leerzaam filmpje gemaakt waarin hij zijn verhaal over beeldcitaatrecht illustreert. Ik denk dat ik zijn blog Ius mentis maar eens ga volgen...!

In zijn filmpje laat hij ondermeer zien dat je niet alleen in Flickr kan zoeken naar foto's die je rechtenvrij kunt gebruiken, maar dat je ook in Google naar afbeeldingen kunt zoeken met Creative Commons licenties.

Ik had eerder deze week in Flickr al een foto gevonden om als plaatje in te voegen bij dit bericht, maar heb zojuist dezelfde zoekvraag nog eens uitgevoerd in Google en vond alleen maar foto's die afkomstig waren van... Flickr!

Publiceerde ik in mijn eerste blogbericht een foto van een apostel langs de Great Ocean Road met de vermelding dat-ie een paar maanden later in zee zou storten... hier de foto van apostel 'Judas', een aantal maanden later gemaakt door Dave - aka Emptybelly:


Ik krijg het echter alleen niet voor elkaar om deze foto toe te voegen in Blogger vanaf het web. Als ik de URL erin kopieer en vervolgens de afbeelding wil uploaden, krijg ik alleen maar een aantal extra witregels. Daarom maar gedownload en ingevoegd door zelf de foto te uploaden. Maar hierdoor komt de foto ook in mijn Picasa-album... lijkt me niet de bedoeling!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten