zondag 16 augustus 2009

Ding 11+12: Evaluatie

Ik ben zeer enthousiast over deze cursus! Het heeft me aangezet om me meer te verdiepen in de wereld van het (micro)bloggen. Om een goed beeld te vormen leek me het goed om niet alleen maar over de verschillende dingen te lezen (daarvan word je bovendien snel murw), maar vooral om alles te doen. En dus voor alle dingen die ik nog niet gedaan had een account aangemaakt en verschillende dingen uitgeprobeerd. Heb nog niet alles gedaan (ding 11) en ben zeker van plan om ook de andere dingen te gaan doen.

Twitter: "journalistending"
Deze eerste week heb ik me vooral verdiept in Twitter. Ik vind het een soort "Telex 2.0", waarop je zelf het kaf van het koren moet zien te scheiden en je de berichten altijd zult moeten checken.
Recent onderzoek van Pear Analytics wijst uit dat slechts 3,6% van de berichten nieuwswaardig is; Twitter is vooral zinloos gebrabbel. Toch wil ik die nieuwswaardige feeds ontdekken en vond het dan ook erg leuk om te lezen over de wedervaardigheden van R1J-ers op het Fanlog Radio 1 Journaal. Verder heeft De Nieuwe Reporter een inventarisatie gemaakt van het gebruik van Twitter op de Nederlandse nieuwsredacties. NOS is leading...

Twitter ook een docu-ding?
Zoekmogelijkheden zijn beperkt: Tweets van de Tour heb ik niet terug kunnen vinden met de aangereikte bronnen, deze zijn vooral gericht op actuele berichten. N.a.v. een reactie op bovenstaande DNR-blog wilde ik opzoeken wat Lance Armstrong nou allemaal getwitterd had over Contador. Uiteindelijk heb ik wel gevonden wat ik zocht... m.b.v. Google! Toen ik vernomen had dat Armstrong Contador op Twitter met z'n bijnaam aanspreekt, leverde de zoekvraag “Pistolero site:twitter.com” de volgende tweet op:


Afgelopen dinsdag hoorde ik in het Radio 1 ochtendjournaal Roeland Stekelenburg vertellen over ontwikkelingen op het gebied van Nieuwe Media (dit schijnt hij elke dinsdag te doen, maar is helaas niet als los item terug te vinden op de weblog Nieuwe Media waarnaar verwezen werd). Daarin ging hij ondermeer in op de fake accounts op Twitter (dit keer was een onechte Ab Osterhaus gesignaleerd), een hardnekkig probleem dat door Twitter snel verholpen wordt als er melding van wordt gemaakt door de echte persoon.

Nu het WK atletiek begonnen is, ben ik op zoek gegaan naar interessante feeds om te volgen en daarbij stuitte ik ook op die van Usain Bolt. Allereerst vroeg ik me natuurlijk af: is dit 'm echt? Maar ik vermoed dat zijn sponsor de echte account geclaimd heeft en de fake accounts heeft laten verwijderen (zoals Usain ook twittert op 14 juli, maar verder laat hij weinig van zich horen).

Aldus ben ik het nuttige met het aangename aan het verenigen. In dat kader: misschien is het een goed idee om de rss-feeds van de 12dingen-cursisten samen te voegen met xFruits zodat we goed op de hoogte kunnen blijven van elkaars bevindingen?

1 opmerking:

  1. Goed idee van die xFruits! Ga ik vanmiddag wel even aanmaken, als ik de EVN-s door heb. Overigens is Dick nu ook aan het 12dingen.

    BeantwoordenVerwijderen