vrijdag 6 januari 2023

Telegram

Vorig jaar heb ik een aantal diensten mogen vervullen in het OSINT-team van de NOS, dat na het uitbreken van de oorlog in Oekraïne is opgezet om de vele beelden die via social media werden gedeeld te verifiëren. Omdat in Oekraïne en Rusland Telegram heel groot is, richtte het team zich vooral op dit kanaal. 

Op 16 maart had ik mijn eerste OSINT-dienst en installeerde ik Telegram op mijn telefoon. Vervolgens heb ik nog 4 OSINT-diensten gehad, dus in totaal 40 uur om mee te speuren, maar in al die tijd heb ik niet weten te ontdekken hoe je nu goed kunt zoeken in Telegram. Voor zover ik heb kunnen ontdekken, kan je maar op één zoekterm zoeken, zoeken op datum is niet mogelijk en ook vertalen is lastig. In de desktop-app van Telegram kun je namelijk Telegram-berichten niet vertalen en moet je teksten copy/pasten in Google Translate.

Cyrillische teksten die je in beeld ziet, kun je proberen te vertalen door de tekst te scannen met de Google Translate app, of je kunt met behulp van een Cyrillisch toetsenbord de tekst overtypen en vervolgens copy/pasten in Google Translate. In de praktijk deed ik meestal dit laatste, door bijvoorbeeld te zoeken op een plaatsnaam in het Oekraïens/Russisch.

Door in Yandex te zoeken op Cyrillische termen, kun je ook veel video's vinden - ook in Telegram. Voordeel van zoeken in Yandex is dat je die webpagina's wel kunt vertalen met Google Translate. 

Vandaag heb ik me helaas weinig verder kunnen verdiepen in Telegram, omdat ik de app van mijn telefoon verwijderd heb nadat die steeds vol liep. Ik heb niet kunnen ontdekken hoe ik in de webversie van Telegram kan inloggen zonder app op mijn telefoon.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten